VYBERTE SI REGION

Místo zážitků od moře jen vztek a zklamání

Olomouc - Vysněná dovolená u moře se často může změnit ve velmi nepříjemný zážitek, který si klient zapamatuje na dlouhou dobu. Cestovní kancelář však podle občanského zákoníku zodpovídá za porušení cestovní smlouvy i v případě, že své závazky nedodržel zahraniční hoteliér či dopravce.

4.7.2008
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Archiv

Na uplatnění reklamace mají klienti právo nejpozději do tří měsíců po skončení zájezdu.

O tom, že zahraniční dovolená nemusí dopadnout přesně podle představ klienta cestovní kanceláře, se přesvědčila dvaašedesátiletá Olomoučanka Jitka, která vyrazila do Španělska.

Objednala a zaplatila pobyt v tříhvězdičkovém hotelu na pláži. V letovisku však bylo všechno jinak.

„Dozvěděla jsem se, že v tomto hotelu nejsem nahlášená. Po pěti hodinách čekání na recepci jsem zjistila, že budu bydlet v dvouhvězdičkovém hotelu v centru města, daleko od pláže. Zájezd jsem kupovala na poslední chvíli a se slevou. Cestovka mi však před odjezdem písemně potvrdila, že mám zajištěný tříhvězdičkový hotel. Změnu typu ubytování si tehdy nijak nevyhradili,“ popsala nepříjemnou zkušenost turistka.

První stížnost předala delegátce přímo v místě pobytu.

„Týden po návratu jsem do cestovky doporučeně poslala písemnou stížnost. Majitel kanceláře na ni reagoval jen omluvou, žádnou slevu ani odškodné mi neposkytl,“ dodala zklamaná klientka.

V podobných případech se nespokojení zákazníci cestovních kanceláří mohou se žádostí o radu obrátit na olomouckou poradnu Sdružení obrany spotřebitelů. Během každé turistické sezony tam řeší podobných případů hned několik.

„Podle občanského zákoníku odpovídá cestovní kancelář za porušení závazků vyplývajících z uzavřené cestovní smlouvy. Nerozlišuje se, zda závazky nesplnila přímo cestovka nebo její dodavatel či subdodavatel v rámci zájezdu. Zákazník musí svá práva uplatnit nejpozději do tří měsíců po skončení zájezdu přímo v cestovní kanceláři,“ sdělila pracovnice olomoucké poradny Eva Urbánková.

Ve výše uvedeném případě má klientka nárok na slevu z ceny zájezdu odpovídající rozdílu v úrovni ubytování a na náhradu dalších způsobených škod, například nákladů na nezbytné dojíždění na pláž.

Budou cestovky platit za zkaženou radost z dovolené?

Ministerstvo spravedlnosti nyní přišlo s poněkud kuriózním návrhem na odškodné klientů cestovních kanceláří. Součástí novely občanského zákoníku je totiž věta, podle níž by pořadatel zájezdu měl cestujícímu nahradit kromě majetkové škody také újmu za ztrátu radosti z dovolené.

„Týká se to zejména případů, kdy byl zájezd zmařen nebo podstatně zkrácen. Návrh odškodňovat klienty za zkaženou radost z dovolené v této fázi absolutně odmítáme. Souhlasíme samozřejmě s tím, že klient musí dostat služby v kvalitě odpovídající přesně cestovní smlouvě. Nikdo však neumí přesně stanovit, co je to vlastně radost z dovolené. Co když dovolenou zkazilo například špatné počasí nebo přítomnost tchyně,“ podivil se návrhu mluvčí Asociace českých cestovních kanceláří a agentur Tomio Okamura.

V České republice podle něj dosud nefunguje ani jeden soudní znalec na cestovní ruch.

„Naše asociace to přitom v minulosti už několikrát navrhovala. Reálně proto nyní hrozí neskutečný zmatek v soudních řízeních. Soudy se nebudou moci opřít o odborné stanovisko, jak mají posuzovat, co to je radost z dovolené. S návrhem v této podobě proto nesouhlasíme,“ dodal Okamura.

Autor: Magda Vránová

4.7.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

 V plamenech skončil byt v Babické ulici ve Šternberku v sobotu po 11. hodině.
4

Krimi na Olomoucku: byt zachvátily plameny, kradl lahve alkoholu

Olomoučtí fotbalisté porazili v přátelském zápase Zlín (ve žlutém) 3:1
28

Sigma porazila nadupaný Zlín, pak prohrála s béčkem Trnavy

Díky akvaristice si vyčistím hlavu, prozradil na Aquateře Jan Diviš

Olomouc, Zábřeh – Místo dvou aut zaplňují prostory garáže akvária, ve kterých plave na 35 druhů rybiček. Akvarista Jan Diviš ze Zábřehu si při péči a chovu rybek čistí hlavu. Některé své kusy prodával jednapadesátiletý muž na sobotní Aquateře na Výstavišti Flora v Olomouci.

Primátor o Sigmě: Nechci dopadnout jako v komedii Pretty Woman

Olomouc – Jednání s novým strategickým partnerem jsou ve velmi pokročilém stádiu, došlo k dohodě podmínek s akcionářem Josefem Lébrem a rozpočet pro dokončení sezony je zajištěný. 

AKTUALIZOVÁNO

Skvělé! Mora vyhrála potřetí za sebou

Litvínov, Olomouc – Mora má formu! Olomoučtí hokejisté potřetí za sebou vyhráli, což se jim v této sezoně ještě nepodařilo. Tentokrát ale už byli úspěšní, když v Litvínově vyhráli 3:0. Gólman Konrád slaví třetí nuku v sezoně.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies