VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Tramvají přes fakultku? Větší šanci má trať ke Globusu

Olomouc /ANKETA/ – Ve Fakultní nemocnici Olomouc ambulantně ošetří denně v průměru přes 2300 pacientů. Usnadnit lidem dopravu za lékařem by v budoucnu mohla nová tramvajová trať.

25.1.2016 10
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Petra Pášová

Podmínky pro její výstavbu jsou však dost složité, od komplikací s automobilovou dopravou po nákladnost.

Pravděpodobnější se v dlouhodobějším výhledu zdá trať ze třídy Míru ke Globusu.

I tady je ale překážek dost, například nehotová západní tangenta.

Jednou z možností, jak dojet do fakultní nemocnice tramvají by byl návrat k původní trase zrušené v roce 1981, která vedla z Wolkerovy ulice přes nemocniční areál do ulice I. P. Pavlova.

Rozestavěné sídliště F1. Tramvaj projíždí ulicí I.P. Pavlova k areálu fakultní nemocnice

Rozestavěné sídliště F1. Tramvaj projíždí ulicí I.P. Pavlova k areálu fakultní nemocnice. Zdroj: Vlastivědné muzeum Olomouc

„Natáhnout trať z konečné jako kdysi po I. P. Pavlova by mělo logiku. Ale moc si to neumím představit, navíc u vodojemu se plánuje kruhový objezd," komentoval výhled předseda komise městské části Nová Ulice Luděk Krystýn.

V koncepcích veřejné dopravy je i propojení přes Vojanovu ulici. To by se ale místním příliš nezamlouvalo.

„Zvláště starousedlíkům, kteří tady tramvaj zažili, se trasa přes Vojanovu příliš nelíbí. Dopravně je už dost zatížená, v lokalitě nechybí tramvaj, ale parkovací místa," dodal Luděk Krystýn.

„Při projednávání nového územního plánu nám bylo řečeno, že dříve než za dvacet třicet let to nebude. Je to i otázka pro nemocnici, co by jí to přineslo," zmínil.

Tramvajové tratě v územním plánu Olomouce. Klikněte pro zvětšení

Tramvajové tratě v územním plánu Olomouce

Nemocnice: Současná dostupnost MHD stačí

Fakultní nemocnice vidí stávající situaci jako dobrou. Změně se nicméně nebrání.

„Současná dostupnost areálu prostředky městské hromadné dopravy je z našeho pohledu dostatečná. Pokud by ovšem Olomoučané volali po opětovném zprovoznění tramvajové tratě přes nemocniční areál a město by se rozhodlo jejich požadavku vyhovět, určitě jsme o tom připraveni jednat," řekl mluvčí nemocnice Egon Havrlant s tím, že podle jeho informací ale zatím takový plán aktuální není.

Nejprve by totiž bylo nutné přestavět křižovatku, ve které se potkávají ulice Albertova, Wolkerova, Velkomoravská a Brněnská.

Podmínka: degradace průtahu městem

Jako nejvíce připravená a reálná se tak po dostavbě rozpracované větve na Nové Sady jeví trať ze třídy Míru po Pražské ulici směrem k hypermarketu Globus.

„Nutno však podotknout, že samotná realizace je podmíněna dostavbou západní tangenty a degradací stávajícího průtahu městem ze silnice I. třídy na silnici II. třídy, která nemá tak náročné provozní požadavky," uvedl vedoucí odboru koncepce a rozvoje magistrátu Marek Černý s odkazem na šířkové uspořádání nebo vzdálenosti křižovatek.

"Tramvaj stmeluje a patří k Olomouci"

Své ale mají i trati Hodolanská – Přerovská a Pavlovičky – Chválkovice, kdy je stavba podmíněna hotovou východní tangentou.

Tam však není příprava tak daleko jako v případě Pražské ulice, kde se v lokalitě Pražská – východ počítá s rozsáhlou výstavbou.

Územní plán je nicméně pouze předpokladem, budoucí možností. Neříká nic o časovém horizontu a dalších konkrétních podmínkách.

„Skutečně zásadní věc je finanční nákladnost tramvajové dopravy. Dle mého názoru má značný pozitivní 'stmelující' vliv na město, je pohodlná, ekologická, jednoduchá na orientaci, a patří k Olomouci, k velkým městům," zmínil asi největší překážku masivnějších výstavby tratí náměstek primátora Aleš Jakubec (TOP 09).

Otázkou také je, jak mohou plány ovlivnit zamýšlené nákupy elektrobusů.

Koleje na Povel? Začít chtějí do dvou let

Tramvajová doprava je pro Olomouc páteřní sítí. Historicky dostala podobu paprsků vybíhajících z centra, které projíždí okružně.

Posledním případem jejího rozšíření je zmíněná trať na Nové Sady.

Nyní město pracuje na tom, aby její druhou a třetí etapu změnilo na veřejně prospěšnou stavbu. Pak by bylo možné při neúspěšných jednáních s majiteli pozemků a nemovitostí přistoupit k vyvlastňování.

V letošním rozpočtu jsou kromě peněz na potřebné dokumentace i částky na potřebné výkupy ke druhé etapě od Trnkovy ke Družební ulici.

„Realizace bude navazovat na dořešení majetkoprávních vztahů a bude záviset na vypsání příslušného dotačního titulu, snahou je započít se stavbou další etapy do roku 2018," sdělil investiční náměstek primátora Filip Žáček (ČSSD).

VÍCE o vývoji tramvajové sítě v Olomouci ZDE

Autor: Ondřej Zuntych

Stavbu které tramvajové trati byste uvítali nejvíc?

Pražská - Globus

301 hlasů

I.P. Pavlova (přes fakultní nemocnici)

1298 hlasů

Pavlovičky - Chválkovice

55 hlasů

Hodolanská - Přerovská

65 hlasů

Hlasovalo: 1719

Anketa byla ukončena

25.1.2016 VSTUP DO DISKUSE 10
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Tvarůžkový festival na Horním náměstí v Olomouci
12

Tvarůžkový festival zaplní centrum Olomouce. Letos větší a delší

Ilustrační foto
2

Průmyslová zóna v Řepčíně? Ne bez napojení na dálnici, říká radnice

DOTYK.CZ

Většina úvěrových firem jsou predátoři. Exekucím čelilo 843 tisíc lidí

Lidé by si měli dávat pozor nejen na úvěrové společnosti, z nichž je predátorských či lichvářských přes devadesát procent, tvrdí tvůrci Mapy exekucí.

Padlí Američané mají u Bystrovan pomník. Autor jej obnovil v 93 letech

Sedm amerických letců, kteří zahynuli 18. prosince 1944, připomíná nový dřevěný kříž na kamenném podstavci u cyklostezky na pravém břehu Bystřice u Bystrovan.

Olomoucký majáles zve na Emmu Smetanu, Lenku Dusilovou i zábavu v parku

Koncerty, divadelní představení, workshopy, interaktivní prezentace více než padesáti neziskovek nebo bohatý sportovní program pro celou rodinu slibuje sedmý ročník Olomouckého majálesu Univerzity Palackého.

Rizikové silnice: kde je nejkritičtější místo v Olomouckém kraji?

Nejrizikovějším místem pro řidiče v celém Česku je mírná zatáčka na severu Olomouckého kraje.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies