Ceněný materiál, který nahradila v centru města nová dlažba, dopravní podnik prodá soukromému zájemci. Památkáři jsou naštvaní, protože by historickou dlažbu rádi využili alespoň v jiných místech Olomouce. „Jde zhruba o 1353 tun kostek a prakticky celé toto množství v blízké době odprodáme. Dopravní podnik si ponechá na opravy kolejiště jen něco okolo třiceti tun, pro které má prostor ke skladování,“ uvedl Otokar Bačák, obchodní a ekonomický náměstek Dopravního podniku města Olomouce.

O žulovou dlažbu je velký zájem zejména v Německu. Například znalec historie elektrické dráhy Miroslav Bureš v rozhovoru pro MF Dnes uvedl, že v Drážďanech při obnově slavného kostela Frauenkirche vydláždili okolní náměstí právě takovými kostkami, jaké byly ještě nedávno v centru Olomouce.

Dopravní podnik nabídl historickou dlažbu zájemcům i na internetových stránkách. „Nejvyšší nabídku jsme obdrželi od soukromého podnikatele pana Švandy z Bohuňovic, s nímž jsme již uzavřeli kupní smlouvu. Získáme tak mimořádný výnos přes milion korun,který použijeme na provoz podniku,“řekl Bačák.

Bohuňovického podnikatele se včera Deníku nepodařilo zastihnout. Podle jednoho z obyvatel obce provozoval autodopravu. „Před lety, pokud vím, vozil dlažbu do Německa. Co dělá teď, opravdu nevím,“ sdělil muž, který si nepřál zveřejnit jméno. Dlažba v ulicích, kde jsou koleje, patří částečně dopravnímu podniku a částečně magistrátu. „Vzhledem k minulým výpůjčkám jsme předali svůj podíl dopravnímu podniku k vyrovnání našeho dluhu,“ uvedl Vladimír Michalička z olomouckého magistrátu. Hromady žulových kostek jsou nyní ve skladišti poblíž Neředína, odkud si je odveze nový majitel.

Památkáři z prodeje nemají radost. „Z našeho hlediska je to katastrofa. Historická dlažba je cenným artiklem, který udržuje tvář města. Měla by se vracet na místa, kde je jí potřeba. Například Křížkovského ulice by si původní dlažbu zasloužila a těch míst je daleko víc,“ řekl Jan Kubeš z olomouckého Památkového ústavu.

Ostuda z kostek


Kvůli dlažebním kostkám si olomoucká radnice trhla před pár lety ostudu. Při rekonstrukci třídy Míru se totiž ztratilo čtrnáct set tun dlažby za zhruba jeden a půl milionu korun. Detektivové vypátrali, že dlažbu rozkradli dělníci - čtyřem z nich soud uložil v roce 2001 podmíněné tresty a pokuty za zcizení čtyř set tun dlažby. Kde je zbytek kostek, policisté nezjistili.