Kvůli špatnému datu úmrtí chtěl magistrát po pozůstalém desetinásobek příspěvku

Téměř rok poté, co mu zemřela maminka, po něm úředníci chtějí vrátit část sociální dávky – příspěvek na provoz motorového vozidla. Jenže dlužnou částku pracovníci magistrátu vypočítali podle špatného data úmrtí a požadovali po pozůstalém synovi desetkrát vyšší sumu, než původně rodina dostala.
Přístup odboru sociální pomoci olomouckého magistrátu pozůstalého šokoval. Několik let pečoval o nemocnou matku a díky příspěvku na benzin ji mohl vozit na lékařská vyšetření. V listopadu mu volala pracovnice magistrátu a chtěla vědět, proč si letos o příspěvek nepožádal.

„Vysvětlil jsem jí, že matka koncem loňského roku zemřela a že už příspěvek nepotřebujeme. Hned mi spočítala, že mám státu vrátit třiapadesát korun. Nakonec mi poslali dopis s tím, že musím přijít osobně na magistrát a doplatit 543 korun. V dopisu je navíc špatné datum úmrtí, spletli se o měsíc. Je smutné, že si úředníci na tak citlivé údaje nedají pozor,“ řekl pan Jindřich.

Jen komplikace

Úředníci tvrdí, že jim muž včas nenahlásil matčinu smrt. Klienti totiž musejí nahlásit každou změnu, která během roku nastane. „Při kontrole v počítači jsme zjistili, že muž letos o dávku nepožádal, a chtěli jsme vědět proč. Pokud jeho matka zemřela, musí syn vrátit přeplatek sociální dávky,“ sdělila Miroslava Mánková ze sociálního odboru.

Pro pozůstalého je další komplikací způsob úhrady dluhu. Byl ochotný přijet do Olomouce.

„Neumožnili mi zaplatit peníze v hotovosti. Musím na poštu se složenkou, takže se mi to prodraží ještě o jízdné a poplatek za poštovní poukázku. Úředníci mi už dvakrát telefonovali a poslali mi i dopis. Teď mi musí odeslat další se správným datem úmrtí matky a se správnou částkou. To se jim opravdu vyplatí vymáhat ze mě třiapadesát korun,“ podivuje se muž.

Všechno vrátit

Úředníci se však brání, že musejí žádat vrácení i nízkých nedoplatků.

„Vymáháme všechny dluhy, i když jde o desítky korun. Náklady s tím spojené platí stát. Pokud byl klient nespokojený s naším přístupem, měl si stěžovat u nás. Jestliže z naší strany došlo k chybě a napsali jsme výše zmíněný dopis, pak se klientovi minimálně omluvíme,“ slíbila vedoucí odboru sociální pomoci Irena Sonntágová.

Muže zklamal i přístup dalších institucí. „Je to už skoro rok, co maminka zemřela. Já však dodnes řeším problémy. Hned po pohřbu jsem odhlásil její pevnou telefonní linku i elektroměr. Přesto dál chodily na její adresu upomínky a výhrůžné dopisy. Po roce si nakonec vzpomněla i sociálka a ještě po mně chtějí desetinásobek skutečného dluhu. Aspoň úředníci by v tom mohli mít pořádek,“ dodal Jindřich.