Dnes platné přednosti se nemění, řidič ale nesmí cyklistu na přejezdu ohrozit, což dosud neplatilo.

Mohl by se také snížit počet značek.

Úprava přináší i značení cyklopruhů známých ze zahraničí.

Vše by se mohlo časem objevit v Olomouci i okolních městech.

Cyklisté by mohli změny platící od konce února časem zaznamenat třeba v Olomouci v ulici U Ambulatoria.

Jde o frekventované místo, kterým při sčítání v září 2011 projelo dva tisíce kolařů za den.

Po výjezdu z myší díry cyklista narazí na rušnou Hodolanskou ulici. Na přejetí pár metrů však musel u vyznačeného přejezdu často čekat několik minut.

„Dříve mělo motorové vozidlo pohybující se po silnici absolutní přednost před cyklisty, kteří se pokoušeli přejet po přejezdu. Nyní se zavedl pojem, že vozidlo nesmí cyklistu na určeném přejezdu ohrozit," zdůraznil drobný posun olomoucký cyklokoordinátor Stanislav Losert.

Pomalými krůčky k západním normám

Současný stav ale zákon nemění a pořád tedy platí, že cyklista nesmí na přejezd vjet, blíží-li se vozidlo, lidově řečeno tedy dává přednost.

Dosud podobné situace zákon neupravoval.

„Vítám to. Blížíme se pomalými krůčky legislativě v zemích na západ od nás, kde pravidlo přednosti v jízdě cyklistů na přejezdu platí již několik desítek let. U nás se to stále bojíme takto striktně upravit," podotkl cyklokoordinátor.

Dodal nicméně, že při pohledu na situaci na našich silnicích asi nelze čekat, že by provoz mohl náhlé úplné otočení předností bez problémů strávit.

Aby měl při souběžném vedení cyklostezky a silnice přednost cyklista, i když mu auto zkříží cestu, tedy zatím neplatí. Změna legislativy by musela být rozsáhlejší.

„Záležitost odbočování přes stezku znamená nejeden zásah do znění zákona a posléze i do technických podmínek, které naznačují vhodná řešení pro jednotlivé situace a jsou oporou při schvalování konkrétních řešení," potvrdila Jitka Vrtalová z Centra dopravního výzkumu.

Sdružené přechody a cyklistické přejezdy

Jak tedy teď mohou křížení cyklostezek a silnic vypadat?

Buď jako dnes, kdy stezka před vozovkou končí a za ní zase začíná nebo se mohou nově objevovat sdružené přechody a přejezdy.

„To znamená, že podél přechodu se po obou stranách doplní čtverce, sundají se ukončení stezky, začátky stezek budou ponechány. Musí se o něm dozvědět každý, kdo se připojí z vedlejší ulice. Před křížením se na stezku například vodorovně vyznačí trojúhelníky, čímž se zdůrazní přednost," uvedla Jitka Vrbová.

Novela zákona o silničním provozu přináší i nový způsob křížení cyklostezky a silnice v podobě sdruženého přechodu a přejezdu. Na snímku pilotní řešení z Pardubic

Novela zákona o silničním provozu přináší i nový způsob křížení cyklostezky a silnice v podobě sdruženého přechodu a přejezdu. Na snímku pilotní řešení z Pardubic
Autor: Květoslav Syrový/Centrum dopravního výzkumu

Prostor pro ohleduplnost

Novela zná i jízdní pruhy pro cyklisty.

Prostor oddělený přerušovanou čarou není jen pro lidi na kole, ale je-li volný, využít ho mohou i řidiči.

Dosud do pruhu auta vjíždět nesměla.

„Dnešní úprava je liberálnější a opět vytváří prostor pro uplatnění jakési vzájemné ohleduplnosti respektovat toho druhého," zhodnotil změnu Stanislav Losert.

I to podle něj může Českou republiku přiblížit západní kultuře.

V pruhu je kolař lépe vidět

Cyklokoordinátor by pruhy nejraději využil všude, kde to dovolí šířky silnic. Jsou levnější a účastníky provozu učí toleranci.

„Příkladem v Olomouci mohou být ulice Střední novosadská, Dolní novosadská, Na Vozovce a některé úseky ulic Holická nebo Jeremenkova či Palackého a Pasteurova," zmínil.

Oproti jízdě po paralelní cyklostezce je kolař v pruhu z auta lépe vidět. Povinnost využít stezku nebo vyhrazený pruh zůstává.

Zákon nově umožňuje povolit jízdu po chodníku.

Stejně jako smíšené přechody by se mohla novinka v Olomouci objevit.

„Máme připraveno několik smíšených stezek pro chodce a cyklisty, kde v podstatě postačí osadit dopravní značení. Namátkou například ulice Bořivojova na Lazcích nebo ulice Rožňavská či Jílová," sdělil Stanislav Losert s tím, že podstatnou roli hraje odbor dopravy coby správce místních komunikací.

Cyklostezkami protkaná Litovel a Uničov

Jinde budou pozměněnou legislativu začleňovat postupně. Například v cyklostezkami protkaných městech Litovel a Uničov.

„Systém smíšených komunikací v našem městě k využití nových možností daných zákonem o silničním provozu přímo vybízí," řekl uničovská starosta Dalibor Horák.

Přechody ani jiná opatření nyní v plánu nejsou, při budoucím propojování města s okolními obcemi nebo regeneraci sídlišť by se už projevit mohly.

Stejně tak v Litovli, kde chystá Olomoucký kraj spravit průtah městem.

„Máme požadavky na to, aby se přes mosty vybudovaly chodníky pro pěší i pro cyklisty, abychom Dukelskou byli schopni pro cyklisty zbezpečnit," sdělil tajemník úřadu Radovan Vašíček.