Řada spojů, které jsou přes rok nazývané jako posilové, nejede, stejně tak se pasažéři musejí spokojit pouze s jedním vozem tramvajových linek namísto dvou. Zmíněná prázdninová opatření ušetří zhruba půl druhého milionu korun.

Svou nespokojenost se službami Dopravního podniku města Olomouce (DPMO) vyjadřují lidé na zastávkách i v dopravních prostředcích.

„Ve všech veřejných proklamacích zdůrazňuje DPMO, že spokojený cestující je jeho jediný cíl. Svými rozhodnutími a skutky však dokazuje pravý opak. Nakolik měli v DPMO na mysli blaho cestujících, když vymýšleli opatření na letní sezonu? Zcela evidentně na něco takového nemysleli vůbec,“ řekl Karel Němec z Olomouce, kterého stejně jako velkou část pasažérů štve mačkání se v sólovoze tramvajové soupravy.

„Je tam dusno a nedýchatelně tak, že hrozí kolaps i mladším cestujícím. Zajímalo by mě, kdyby dostal někdo v MHD infarkt, kdo by nesl odpovědnost. Předpokládám, že dopravní podnik by od toho dal ruce pryč a řekl by, že ten člověk neměl jezdit,“ odpověděl si sám Němec.

Podle vyjádření mluvčí DPMO je Němcova odpověď v podstatě správná. „Na rozdíl od vztahu zaměstnavatel – zaměstnanec nejsou zákonem definovány standardy veřejné dopravy, které má dopravce ve vztahu k cestujícím dodržovat. Zjednodušeně řečeno, každý by měl posoudit sám, za jakých podmínek se může přepravovat. Každý nese zodpovědnost sám za sebe,“ uvedla Magdaléna Kopřivová, mluvčí DPMO.

Radnice: Sólo tramvaje nedostačují

K letnímu omezení provozu MHD přistupuje dopravní podnik po dohodě s objednavatelem, kterým je město Olomouc a Olomoucký kraj, z finančních důvodů. „Přes prázdninové měsíce omezujeme provoz MHD každoročně. Jedná se o logická úsporná opatření v době, kdy město opustí bezmála dvacet tisíc vysokoškoláků a nevyužité by byly také školní spoje. Ukazuje se však, že v přepravních špičkách na některých linkách opravdu kapacitně nedostačují zejména tramvajové sólovozy,“ přiznal Ivan Rašťák, mluvčí olomoucké radnice.

Prázdninový provoz ušetří z městské pokladny zhruba milion pět set tisíc korun.

„Také úspory plynoucí z prázdninového provozu nám umožní, abychom se na podzim mohli vrátit k přepravnímu režimu, který dostatečně obslouží cestující veřejnost v našem městě,“ uvedl dále náměstek olomouckého primátora Svatopluk Ščudlík.

Klimatizace? Zřejmě Sci-fi

Lidé by ve veřejných prostředcích ocenili klimatizaci, která by tak alespoň částečně zpříjemnila cestu v autobuse či v tramvaji. „Za hranicemi je to naprosto normální věc, že je městská hromadná doprava klimatizovaná,“ řekla Renáta Vainburová.V olomoucké MHD se však cestující klimatizace zřejmě nedočkají. Na zmírnění horka tedy zbývá jen ventilace a okénka.

„Nízkopodlažní tramvajová vozidla jsou vybavena nucenou ventilací, která vhání do vozidla vzduch z vnějšího prostředí. Nicméně vozidla rozehřívá slunce a vždy zde bude vyšší teplota než venku. Jediným řešením je klimatizace prostoru pro cestující. Vzhledem k velké výměně vzduchu v zastávkách, kdy se otevírají téměř vždy všechny dveře, je energeticky i finančně velmi náročné udržet pomocí klimatizace ve vozidlech přijatelnou teplotu. V České republice neprovozuje žádný dopravní podnik tramvaje s klimatizovaným prostorem pro cestující. Z výše uvedených důvodů jsme se rozhodli nenakupovat vozidla vybavená klimatizací v prostoru pro cestující,“ sdělila dále Kopřivová.

V městských autobusech funguje systém větrání obdobně.

„Pouze s tím rozdílem, že nízkopodlažní vozy mají obousměrnou ventilaci, směr vzduchu reguluje řidič tlačítkem na přístrojovém panelu a rovněž tak otevření střešních poklopů může učinit pouze řidič. Ve vozech Karosa je jen jednosměrné nucené větrání stropními ventilátory, stropní ventilátory si mohou otevřít cestující,“ uzavřela mluvčí DPMO.

V letošním roce dotuje město Olomouc ze svého rozpočtu provoz MHD sto šedesáti sedmi miliony korun, když původně DPMO požadovalo k pokrytí svých nákladů více než sto osmdesát milionů korun.