Cílem je pořízení pěti jednostranných a tří dvoustranných tramvají.

K tomu se počítá s nákupem již osvědčeného elektrobusu.

„Poté, co jsme v Olomouci vyzkoušeli provoz elektrobusu, dospělo vedení dopravního podniku k závěru, že by bylo dobré ho z dotací zakoupit," řekl primátor Antonín Staněk.

Snížení emisí

Hlavním důvodem je, že elektrobus neprodukuje výfukové plyny.

„Jeho zařazením na lince, která by měla jít centrem města, přispějeme malým, nicméně významným způsobem ke snížení už tak relativně nepříjemných emisí, které čas od času Olomoučany trápí," uvedl primátor.

Pro elektrobus mluví i zdokonalený systém dobíjení, kdy vůz ujede až 300 kilometrů, a možnost financovat ho z dotací.

Ta změnila i původní záměr tramvaje modernizovat. Místo toho koupí dopravce nové.

„Nové tramvaje nahradí stávající. Původně DPMO počítal s renovací starších tramvají, nicméně teď půjde cestou jejich výměny a modernizuje vozový park," dodal Antonín Staněk s tím, že o takovém kroku se uvažovalo už delší dobu.

K podmínkám udělení dotace patří snížení emisí ve městě, ekologický provoz a nízkopodlažní provedení vozidel. U starších tramvají není snížení podlahy kvůli technickým důvodům možné.

Za 200 milionů

Nová vozidla se v Olomouci objeví do konce roku 2018. Dohromady mají stát přibližně 200 milionů korun.

Z dotace Integrovaného regionálního operačního programu má město šanci získat až 85 procent nákladů.

Pokud se podobná příležitost naskytne i do budoucna, mohlo by cestující časem vozit elektrobusů víc. Problémem je zatím jejich vysoká cena ve srovnání s autobusem.

„Elektrobus stojí kolem čtrnácti milionů, autobus asi čtyři miliony korun. Vzhledem k dotačním titulům bude tento elektrobus stát asi 2,7 milionu. Pokud by byly dotace i do budoucna byly, půjdeme cestou nákupu," naznačil primátor.