Na nákupy na Horní lán nebude od prosince možné zajet linkou číslo 21, která kolem center jen projede a zastaví až u aquaparku.

U linky číslo 16 pojede autobusů méně.

„Z průzkumu, který probíhal po celé září na zastávce Centrum Haná, totiž pro správce obchodních center vyplynulo, že počet cestujících MHD představuje méně než pět procent celkového počtu zákazníků, a z tohoto důvodu není MHD pro OC Haná strategická," uvedla mluvčí olomouckého magistrátu Jana Doleželová.

Společnosti Pradera SC Haná Olomouc a Retail Park Haná tedy vypověděly smlouvu na prodloužení „šestnáctky" k Centru Haná.

Rada města následně projednala možné provozní varianty a rozhodla, že z dnešních 27 spojů v pracovní dny a 28 spojů ve dnech pracovního klidu pojede 17 spojů v pracovní dny a 13 spojů ve dnech pracovního klidu.

„Obchodní centra již nechtějí na autobusovou dopravu přispívat téměř devět set tisíc korun ročně, nýbrž obslužnost snížit o dvě třetiny," sdělila Doleželová.

Když obchody nezaplatí, autobus nezastaví

Cestující ze zrušených spojů pochopitelně radost nemají, nedávno navíc přestaly autobusy zastavovat také u nedalekého supermarketu Terno.

„Linka 21 už nejezdí ani k jednomu obchodu. Jen k aquaparku. Takže ti méně pohybliví ji využít nemohou. Všichni nejsme mladí, pohybliví a zdraví," vyjádřil se k situaci nepodepsaný přispěvatel v internetové diskuzi Olomouckého deníku.

Na prodloužené linky však přispívají společnosti, takže o zastávkách autobusů u obchodních center město rozhodovat nemůže.

„Město má nastavená pravidla, podle kterých za protažení či zřízení nových autobusových linek vedoucích k nákupním centrům vždy platí tato nákupní centra," zmínila mluvčí.

Právě takový způsob dopravní obslužnosti ale přitahuje kritiku.

„Je to špatně nastavené. Mělo by jít o veřejnou službu a nikoli o komerční zájem. Pokud navíc mají firmy možnost mluvit do jízdních řádů, není to dobrý trend," řekl Miroslav Kutal z olomoucké pobočky Hnutí Duha.

Terno už zastávku zrušilo dříve

Podle Kutala by městská hromadná doprava měla být pojímána jinak.

„Měl by to být moderní způsob dopravy, takto bude obliba MHD klesat, navíc dostane nálepku, že s ní jezdí jen sociálně slabší, kteří si nemohou dovolit auto," upozornil na skutečnost, že kvůli velkým řetězcům na krajích města musely zavřít některé menší obchody v centru.

„Jde o celkovou koncepci dopravy. Ta by měla být taková, aby město mohlo dotovat i méně vytížené linky," dodal Miroslav Kutal.

Jak bylo zmíněno, zastávku nedávno zrušilo i Terno, které se tak také rozhodlo po sčítání cestujících.

„Supermarket Terno po dobu zhruba jedenácti let přispíval na provoz linky číslo 21 částkou až šestadvacet a půl tisíce korun měsíčně. Na základě zjištěného počtu zákazníků, kterých nám linka dovezla týdně průměrně jen šestapadesát, a s ohledem na výši měsíční úhrady jsme byli nuceni smlouvu vypovědět," vysvětlil ředitel supermarketu Terno Olomouc Josef Tichý s tím, že magistrát po Ternu chtěl i opravu zastávky.

„Za současné situace je pro nás ekonomicky neúnosné dále přispívat na provoz a pokud magistrát nezmění přístup k řešení celé situace, linka číslo 21 fungovat nebude," uvedl Tichý.

SOUVISEJÍCÍ: Terno zrušilo zastávku MHD, nevyplatila se. OC Haná to zvažuje