VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Architekti čelili palbě otázek kvůli územnímu plánu. Co na něj říkate vy?

Olomouc – Jak by mohla vypadat hanácká metropole budoucích let? Nové tramvajové tratě, autobusové nádraží, zástavba i plánované silnice – o tom všem byla ve čtvrtek řeč v sále budovy olomouckého magistrátu v Hynaisově ulici. Návrh nového územního plánu, který má nahradit ten dnes již nevyhovující z roku 1998, představili architekti z ateliéru Knesl + Kynčl i zástupci města. Sál zaplnili diskutující z různých čtvrtí a i přes fungující klimatizaci v něm bylo chvílemi pořádně horko.

16.7.2010 15
SDÍLEJ:

Návrh nového územního plánu na Horním náměstí v Olomouci Foto: DENÍK/Jiří Kopáč

Lazce v ohrožení

Nejpočetnější diskutující skupinka se rekrutovala z obyvatel Lazců. Autoři návrhu totiž kromě dopravních evergreenů v podobě takzvané východní tangenty a západní tangenty směrem na Křelov navrhují i spojnici na severu města.

„Jižní a západní část města je podstatně lépe protkána a obsloužena, ta severní je na tom hůře. Všechna doprava a komunikace se děje podél severních hranic historického jádra,“ vysvětlil architekt Jakub Kynčl.

Lazečanům se však představa silnice vedoucí kousek od jejich obydlí příčí.

„Žijeme v klidné lokalitě s nádhernou dominantou Klášterního Hradiska. Jak bude silnice vypadat? Bude na pilířích?“ zajímala se obyvatelka Tylová. Architekt ji ujistil, že na pilířích nebude.

„A co pohled od nás? Budu se dívat na cestu a na protihlukovou stěnu? Proč stavíte cesty tam, kde žijí lidé, a ne o kus dál, kde nikomu nevadí?“ ptal se nespokojeně obyvatel Štencl.

„Není to žádný obchvat, ale severní spoj,“ řekl Kynčl. Město je podle něj potřeba brát jako celek a silnice pomůže třeba přetíženým ulicím Dobrovského a Studentské v bezprostředním sousedství historického jádra.

Novinky v MHD

Plán také počítá s novinkami v městské hromadné dopravě. Navrhuje místo pro novou vozovnu. „Jedná se o trojúhelník mezi hlavním železničním koridorem, železnicí, která jde na Hejčín, a Holickou. Jinak těžko využitelný a pro tuto funkci velmi vhodný,“ prozradil Kynčl.

Jedna ze dvou variant plánu počítá se vznikem rychlé příměstské tramvajové linky, která by vznikla na úseku nynější železniční trati do Horky od místa, kde překračuje Mlýnský potok, až po konec Moravských železáren. Autobusové nádraží by se podle plánu mohlo přesunout hned za hlavní vlakové nádraží.

Kempy u Moravy

Tvůrci plánu chtějí více propojit Olomoučany s řekou Moravou. Chtějí, aby vznikla atraktivní nábřeží, a navrhují i zastavět velkou plochu bývalého Vojenského opravárenského podniku na levém břehu. Architekti také plánují více parků a rekreačních míst třeba v podobě čtyř kempů u Moravy.

„Říkáte, že chcete posílit jakési zelené plíce města. Do toho mi nepasuje váš záměr vybudovat autokemping u rybníka v naší lokalitě. Bude to pro nás, nebo pro nějaké rybáře z Pardubic?“ ozval se tazatel Šindelka ze Slavonína.

Na dotaz zareagoval primátor Martin Novotný.

„V různých diskusích, například na webu Olomouckého deníku, se dočtete, že kempy zde chybí a že jsou radní hloupí. Když pak má vyrůst kemp nedaleko obydlí, je hned někdo proti. Je třeba si uvědomit, že to jsou jen návrhy a ne všechny čtyři kempy musejí vzniknout tak, jak jsou navrženy,“ vysvětlil primátor.

Vznik subcenter

Architekti nabízejí rozdělit město do několika subcenter, která by měla být i v příměstských oblastech. O co jde?

„Může to být náměstí, park a s ním spojená vybavenost, jako je obchod, hospoda, případně mateřská školka nebo škola. Směřujeme k tomu, aby se město rozdělilo na víc samostatně fungujících městeček,“ vysvětlil Kynčl.

„Navrhujeme rozšíření centra o prostor mezi historickým jádrem a vlakovým nádražím. Masarykova třída je dnes již dokončená. Hlavní rozvoj si představujeme v jižní páteři, tedy v prostoru třídy Kosmonautů,“ uvedl architekt.

Připomínky k územnímu plánu mohou lidé podávat do konce července, na internetu se mohou seznámit s detaily. Materiál pak projde složitým kolotočem posuzování různými orgány a na stůl rady města se dostane v polovině příštího roku.

Autor: Karel Páral

16.7.2010 VSTUP DO DISKUSE 15
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Jiří Texl
4

Texl chtěl skončit s fotbalem, teď září: Tlak necítím, prostě se bavím

Solární wi-fi lavička ve Smetanových sadech v Olomouci
2 5

Využíváte wi-fi lavičky v Olomouci? Statistiky hlásí tisíce připojení

Další větrný park nad Olomoucí dostal povolení

ANKETA / Větrný park Jívová má zelenou. I když jak se to vezme.

Supervýhodná nabídka? Pět tipů, jak nenaletět při zhodnocování peněz

I relativně nízká finanční gramotnost Čechů může za to, že čas od času skočíme na „supervýhodnou“ nabídku zhodnocení peněz, která se nakonec promění v totální fiasko. Pokud byste rádi investovali svoje úspory, nevynechejte následující tipy. 

Fronty na Sigmě zaskočily pořadatele a zlobily fanoušky. Nestihli góly

Fronty před branami Androva stadionu v Olomouci stály ještě po začátku nedělního zápasu. Fotbalisté Sigmy porazili brněnskou Zbrojovku 3:0, někteří fanoušci však měli tu smůlu, že neviděli jediný gól.

Setkání křesťanské mládeže přilákalo do Olomouce přes 8 tisíc lidí

Olomouc minulý týden zaplnili mladí křesťané z celé republiky.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení