VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Agresivita dětí roste, pomoci by mohl psycholog

OLOMOUC - Agresivita mezi školáky roste. Množí se zprávy o vzájemném napadání mezi dětmi i o nahrávání surových útoků na mobilní telefony. Kantoři si stěžují na nízkou autoritu u žáků, ale i na spolupráci s rodiči.

10.6.2007
SDÍLEJ:

Alena Miková.Foto: DCENÍK/Petra Pášová

O atmosféře ve školních třídách, o tom, jak potlačovat v mladých lidech agresivitu a vztazích s rodiči hovoří ředitelka olomoucké Základní školy Zeyerova Alena Miková.

Rozhovor


* Kantorkou jste třicet roků. Můžete proto porovnat pozici učitele tehdy a v současné době. Je ten rozdíl opravdu tak velký? Nezáleží hlavně na osobnosti učitele?

Rozdíl je obrovský. Dříve byl učitel autoritou. A co hlavně, bylo to podporované rodiči, kteří si kantora vážili a byli při spolupráci se školou a řešení problémů s dětmi mnohem vstřícnější. Všechno se to totiž odvíjí od rodičů. Ti dnes přesně vědí, co škola musí, a postoj mnohých rodičů je takový, že škola je služba amá nejen vzdělávat, ale i vychovávat. Rodiče zkrátka nemají na děti čas.

* A když nastane problém, staví se za svého potomka proti škole…

Bohužel. To se dříve nestávalo. Jakmile byl problém, stál rodič na straně školy. Dnes, a to souvisí právě s nedostatkem času rodičů, hledají, kde udělala škola chybu. Nehledají ji na sobě a svých dětech.

* Což se jim vrátí.

Rodičům říkám, že jak zasejí, tak budou sklízet. Pokud tyto věci nepodchytí hned, všechno se jim později vrátí a bude to ještě horší. Žáci se už na základních školách snaží hledat svoje práva a poukazovat na ně, ale už méně svoje povinnosti. Proč? Nejsou k tomu doma vedeni. S rodiči ale spolupracujeme a snažíme se vytvořit jednotný tým v působení na žáka.

* Jaká je atmosféra mezi školáky? Jak se chovají k sobě navzájem?

Například jejich slovník je opravdu hrozný. Ale čemu se divit, když takové výrazy běžně slyší v televizi, v počítačových hrách, často i doma v rodině. O vulgárnostech mluví, jako by hovořili o chlebu s máslem. Když je okřiknu, ani si neuvědomují, že říkají něco, co by neměli. Snažíme se jim to vysvětlovat, nenechat takové projevy bez povšimnutí. Pokud se to přesto opakuje, pozveme rodiče žáka a řešíme to s nimi.

* A co horší prohřešky? Pociťujete rostoucí agresivitu? Jak ji řešíte?

Agresivita narůstá. To rozhodně. Prohřešky se snažíme řešit hned od počátku. Nic nenecháváme jen tak projít. Nesmíme, protože jinak bychom je neukočírovali. Příklad: při poškození lavice okamžitě pátráme, kdo to udělal, proč, rodiče zavoláme, pošleme jim fakturu, ať škodu uhradí. Každý prohřešek se snažíme dotáhnout do konce. Důslednost je nejdůležitější. Mladé kantory vedu k tomu, že musejí tyto věci řešit, žáci nesmí pocítit, že jim jen tak projde, když budou něco ničit a druhým ubližovat.

* Pro kantora je to asi velká zátěž. Kromě samotné výuky musejí neustále vyšetřovat, kdo co provedl.


Je. Měla jsem mladé učitele, muže, kteří měli elán a mysleli si, že když na děti půjdou kamarádsky, že žáci jim to budou oplácet stejně. Z reality byli otrávení. Přišli za mnou, že u kantořiny nemůžou zůstat, protože si u žáků nezískali autoritu.

* Jak si ji učitel získá?

Ta nespočívá ve strachu z učitele. Respekt dětí si musí umět získat. Žák musí vědět, že učitel jej umí pochválit, ale i potrestat. Musí cítit, že učitel to s ním myslí dobře.

* Jak trestáte děti?


Prací. Když něco provedou, musejí pomáhat, například paní uklízečce. Zadávat jim nějaké úkoly navíc, to jsme zjistili, že nikam nevede. Fyzické tresty samozřejmě nepoužíváme, i když někteří rodiče nás k tomu vybízeli, ať jejich dítěti jednu vlepíme. Pokud jde o opakované prohřešky, pak přistupujeme ke kázeňským opatřením – důtce třídního učitele, ředitelky školy. V takovém případě se snažíme, aby se o postihu dozvěděli i ostatní žáci. Má to výchovný účinek.

* Je v tom kus psychologie.

Přesně tak. Myslím, že na každé škole by se v dnešní době psycholog uživil. Aby problémovým žákům „vstoupil do duše“ a ukázal jim směr a cestu. Při počtu žáků a hodin to není v silách učitele. Myslím, že do budoucna by něco takového mělo fungovat. Nemusel by být na každé škole, ta by jej asi tak dobře nezaplatila, ale mohl by působit například pro dvě tři základní školy. Je to skutečně potřeba. Taková investice by se určitě vrátila. Myslím, že v některých krajích se o to pokoušejí. Někdo to ale musí dohodnout, vyčlenit prostředky a prostory, kde by „ordinoval“. Jistě by to přivítali i někteří rodiče, kterým psycholog mohl ve výchově dítěte poradit.

K útokům ve škole došlo i na Olomoucku


Dlouhé minuty trvající záběry surových útoků žáků na spolužáky natočených mobilními telefony mohou lidé sledovat na internetu. K vidění byly i útoky kantora na žáka. Naposledy média informovala o případu ze školy v Jablůnce na Vsetínsku, na nichž se vrhá pedagog na žáka, řve a cloumá s ním za vlasy. Případ vyšetřuje policie. Fyzické útoky kantorů na školáky vyšetřovali policisté i na střední Moravě. Zabývali se například fyzickým trestáním žáků kantorkou v Horce nad Moravou. Ta měla žáka surově zbít pravítkem.
10.6.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Trenér Sigmy Václav Jílek
32

Fotbal tady konečně začíná dýchat, radoval se Jílek a chválil diváky

Americký bombardér B-52 na Dnech NATO na mošnovském letišti
16

Nad Olomouckem budou burácet stíhačky i americké bombardéry

Naštvaný fanoušek rozbil v Olomouci okno bytu, pak se majitelce omlouval

Jediný incident musela řešit policie v souvislosti s bezpečnostním opatřením kvůli nedělnímu fotbalovému utkání mezi Sigmou Olomouc a Zbrojovkou Brno.

Divočina v olomouckém baru: běsnící host zmlátil bratra, pak demoloval zahrádku

Hádka mezi dvěma bratry se strhla v neděli v podvečer v jednom z olomouckých barů a skončila surovým napadením.

Obrat ve Slavoníně. Kalvoda tam trénovat nebude

Ještě před pár dny to vypadalo, že FK Slavonín, účastníka olomoucké fotbalové 1. A třídy, povede známý trenér Leoš Kalvoda.

Jak reklamovat koupený dům či byt

Koupili jste si vysněný byt nebo dům a máte pocit, že je dokonalý? Prvotní nadšení z dobré koupě mohou však zanedlouho vystřídat starosti s vadami, které se projeví až po čase. Víte, jaká práva v takovém případě máte? A jak nejlépe postupovat, abyste o ně nepřišli?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení