V Olomouckém kraji odhalila Státní zemědělská a potravinářská inspekce při posledních kontrolách závažné problémy hned ve čtyřech prodejnách. V řadě případů se zaměřila na obchody, na které dostala podnět od zákazníků, kteří poukázali na to, že by na pultech nemuselo být vše v pořádku.

Nejčastější pochybení

„Mezi opakující se pochybení obchodníků patří manipulace s dobou minimální trvanlivosti a datem použitelnosti. Tento prohřešek je častý zejména u sortimentu krájených sýrů a uzenářských výrobků, kde je povinnost potravinu prodat do 24 hodin od nakrájení," upozornil mluvčí inspekce Pavel Kopřiva.

V prodejnách Penny Market v Hanušovicích, Jednotě v Úsově, obchodě v Doloplazech, Hrušce ve Smržicích bylo nejčastěji zjištěno právě prodloužení data použitelnosti u obslužného prodeje u salámů a tlačenky, u minipárků a junioru z úsovské prodejny v laboratoři inspektoři prokázali strojně oddělené maso, které ve výrobku nemělo co dělat.

V hanušovické prodejně narazili u čerstvého ovoce a zeleniny na rozdílné informace o zemi původu a o odrůdách. U dalšího zboží pak klamali o tom, že jde o českou kvalitu.

„Potravina byla opatřena štítkem s nápisem „Česká kvalita" s vyobrazením vlajky České republiky, přičemž na výrobku byla uvedena země původu Itálie," uvedl mluvčí inspekce.

Zveřejnění hříšníků

I když potravinářská inspekce nejzávažnější případy klamání zákazníků obchodníky pravidelně zveřejňuje, situace se zásadně nezlepšuje.

„Na základě výsledků kontrol můžeme konstatovat, že stav je bohužel setrvalý," sdělil Pavel Kopřiva.

„Zaměřujeme se na prodejny, kde už tušíme nějaký problém. Vycházíme z podnětů spotřebitele, zjištění inspektorů v terénu a z našeho informačního systému, kde si porovnáváme data," vysvětlil mluvčí.

Inspekce může podle zákona uložit až milionovou pokutu. V případě opakovaných pochybení už přitvrzuje a sahá po postizích v řádech stovek tisíc korun.

„Pokud jde záměrné klamání spotřebitele, které může způsobit zdravotní potíže, v tom případě je závažný prohřešek. Zahajujeme správní řízení a provinilci hrozí pokuta. U opakovaného zjištění přelepování sýrů nebo uzenářských výrobků řešíme statisícové pokuty. U několika případů už postih v takové výši řešíme," sdělil mluvčí.

Podnětů od nespokojených zákazníků přibývá a stále se mohou obracet na zákaznickou linku 542 426 625, která je v provozu v pondělí a ve středu od 7 do 15.30 hodin nebo si postěžovat e-mailem na info@szpi.gov.cz. „Podnětů je od počátku letošního roku dvakrát více než v minulých letech," poznamenal mluvčí inspekce.

Doporučení SZPI

Umělé prodlužování trvanlivosti se nejčastěji objevuje u výrobků prodávaných u pultu, u nakrájených sýrů a uzenářských výrobků, kde je povinnost potravinu prodat do 24 hodin od nakrájení. Poté už není možné garantovat čerstvost a biologické vlastnosti už nemusejí být zachovány. Jak se bránit?

Podle mluvčího Státní zemědělské a potravinářské inspekce Pavla Kopřivy je tou nejúčinnější obranou, pokud si zákazník nechá výrobek nakrájet přímo při nákupu. „V takovém případě má spotřebitel jistotu čerstvosti," poradil mluvčí inspekce.