Dlouho na tento krok čeká hodonínský kapitán a provozovatel přístaviště u hlavního toku Moravy František Ondruš.

„Jsem pro, turistický přístav na Staré Moravě je pro Hodonín nejen prospěšný, ale dokonce nutný. Je totiž jasné, že jakmile se otevře plavební komora v Rohatci, nastanou u nás problémy s velkým množstvím lodí, co dorazí z Baťova kanálu," upozornil kapitán.

Vizualizace nové plavební komory v Hodoníně i s turistickým přístavem.

Splavnění slepého ramene Moravy

Nový přístav na vedlejším rameni by totiž nabídl bezpečný azyl plavidlům v případě povodní a také zatraktivnil plavbu turistům. Ti by se tak dostali až do centra okresního města.

„Je to naše chtěná vize i s novým nábřežím a zbožná přání. Zatím ale ještě nejsou projednaná ani s lidmi, ani s vodní cestou. Jen změna územního plánu je záležitostí minimálně dvou let," přiblížil hodonínský místostarosta a garant rozvoje města Jiří Janda.

Podle vedoucího odboru rozvoje města Dalibora Nováka je záměr Ředitelství vodních cest zřejmě nejvýznamnější z navrhovaných změn hodonínského územního plánu.

„Spočívá ve splavnění slepého ramene řeky Moravy pro rekreační plavidla. To znamená od jezu až po most do lokality Rybáře v Jánošíkově ulici," uvedl vedoucí.

Zázemí a úprava nábřeží

Součástí je i stavba plavební komory do zmiňovaného ramene, přístaviště se zázemím v ulici Legionářů a úprava nábřeží mezi Radniční a Jánošíkovou ulicí.

„Ke zveřejněnému návrhu změny územního plánu může kdokoli uplatnit své písemné připomínky, a to nejpozději do čtvrtého března tohoto roku," sdělil Novák.

Koncem tohoto měsíce ještě bude o celém plánu jednat ředitelství s novým vedením radnice.

„Na základě jejich přístupu a podpory bude zahájená projektová příprava, zejména v podobě procesu vyhodnocení vlivů na životní prostředí," informoval mluvčí ředitelství Jan Bukovský.

Se stavbou by se podle něj mohlo začít nejdříve v roce 2020.

Vizualizace nové plavební komory v Hodoníně i s turistickým přístavem.

Až pět plavidel

Hrana přístaviště ve městě má být dlouhá pětačtyřicet metrů s tím, že by k ní mohlo přirazit tři až pět plavidel.

Přímo u přístavu se počítá s kapacitou třiačtyřiceti lodí.

„Plavební komora na odbočení ramene z Moravy u současného jezu je plánovaná v délce pětadvaceti metrů, šířce více než pěti a hloubce jeden a půl metru se zhruba metrovým spádem," přiblížil mluvčí podniku s tím, že propočet nákladů zatím není.

Komora Rohatec 

Ještě předtím má ale dojít ke stavebním pracím na plavební komoře Rohatec, díky níž se před Hodonínem propojí Baťův kanál s hlavním tokem Moravy.

„Nyní se zpracovává dokumentace pro stavební povolení pro území České i Slovenské republiky, aktualizace biologických průzkumů a výkupy pozemků," dodal Bukovský.

Výstavba komory by měla začít v červenci příštího roku.