VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Jak reklamovat zboží koupené v zahraničí

OLOMOUC - Přivézt si něco na památku nebo výhodně nakoupit v cizině máme v úmyslu často. Co ale dělat, když zjistíme, že je výrobek vadný a chceme jej reklamovat?

18.8.2007
SDÍLEJ:

Ilustrační foto Foto: DENÍK/Alena Burešová

Podle informací Evropského spotřebitelského centra se reklamační řízení v zemích Evropské unie podobá tomu českému. Stejně jako u nás je nejdůležitější doklad o nákupu. To dokazuje i příklad Jana Ševely, který si pořídil v zahraničí hudební přehrávač: „Po několika měsících mi přestal hrát. Když jsem se snažil o reklamaci u místní firemní pobočky, zjistil jsem, že nemůžu najít doklad o koupi. Řekli mi, že bez něj mi nemohou pomoci. Nabídli mi jen slevu na další nákup,“ uvedl Ševela. Také záruční doba spotřebních výrobků nebo služeb je ve všech zemích Evropské unie stejná jako u nás, a to dva roky.

Co zákazníka zřejmě nepotěší, je jeho povinnost podat reklamaci zboží v místě nákupu. „Pokud není v kupní smlouvě nebo záručním listu výslovně uvedeno, že je k výrobku poskytován mezistátní servis, musí nakupující podat reklamaci v místě nákupu, to je pravda. Lidé si to často neuvědomí a pak bývají nemile překvapeni,“ potvrdila Eva Urbánková z olomoucké pobočky Sdružení obrany spotřebitelů. Úhrada nákladů, které tím vznikají, je však v západních zemích řešena odlišně. Na rozdíl od Česka totiž není obvykle povinností obchodníka tyto náklady hradit.

Například v Rakousku hradí prodejce jen náklady spojené s odesláním zboží zpět zákazníkovi. Evropské spotřebitelské centrum proto doporučuje vždy o úhradu nákladů požádat. Vyřízení požadavků může ale bránit i jazyková bariéra, protože v zahraničních obchodech nemají povinnost přijmout cizojazyčnou žádost. Nejčastěji je pro komunikaci používána angličtina. Naše propojení s Evropou už vnímáme zcela samozřejmě a nakupování za hranicemi je běžnou věcí, tím však stoupá i riziko. „Takových případů řešíme mnoho.

Zájemci z Olomouce a okolí se určitě mohou na naši místní pobočku Sdružení ochrany spotřebitelů obrátit,“ uvedla dále Urbánková. O radu či pomoc je také možné požádat v Evropském spotřebitelském centru, zřízeném při ministerstvu průmyslu a obchodu, které nabízí bezplatnou spolupráci a pomoc při vyřizování stížností na kvalitu zakoupených výrobků v ostatních členských zemích Evropské unie.

18.8.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Pavel Moulis
10

Na Sigmě se podepisovaly smlouvy. Čtyři hráči prodloužili kontrakt

Opilá řidička převrátila Peugeot 407 na střechu
4

Opilá řidička bourala dva dny po sobě. Pokaždé byla úplně namol

Tunelem pod Sedlem měly už deset let jezdit auta. Zbyl z něj pouhý sen

VIZUALIZACE / VIDEO / Z Olomouce do Jeseníku za něco málo přes hodinu, bez popojíždění za kamiony, v zimních měsících bez sněhu a závějí. Tak mělo už deset let vypadat cestování mezi jižní a severní částí Jeseníků.

Vychutnejte si léto s Deníkem a hlasujte o váš nejoblíbenější podnik

Hlasujte pro svou nejoblíbenější restauraci, hospodu, bar, pizzerii nebo bistro na střední Moravě.

Kabelkový veletrh bude poprvé na třech místech!

Jeden termín a tři města, kde se bude pomáhat prostřednictvím největší charitativní akce Deníku: Kabelkového veletrhu.

Nominujte Deník v anketě Křišťálová Lupa 2017!

Nominujte Deník.cz do ankety českého internetu Křišťálová Lupa 2017! Díky vám bude mít Váš regionální Deník šanci dostat se do finálního hlasování v kategorii "Zpravodajství".

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení