VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Nahnilé ovoce reklamujte

OLOMOUC-Stejně jako v jarních měsících zjistili i nyní spolupracovníci Sdružení obrany spotřebitelů (SOS), že mnozí obchodníci neuvádějí jakost jednotlivých druhů ovoce a zeleniny vůbec, nebo zboží neodpovídá deklarované jakosti.

18.11.2007
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: Archiv

Země původu v mnoha případech také zůstává pro spotřebitele tajemstvím.

Zarážející je nízká kvalita nabízeného zboží, a to jak dovozového, tak domácí produkce.

„Často se naši spolupracovníci setkali dokonce s plesnivými rajčaty a bramborami i nahnilými banány, mrkví a petrželí. A to v nejednom obchodě. Naprosto běžné bylo, že zboží, které se v kontrolovaném období právě sklízelo, bylo zvadlé, vyschlé, případně i nahnilé. Je zarážející, že si obchodníci dovolí takové zboží vůbec nabízet,“ pozastavuje se nad některými případy Josef Černý ze Sdružení obrany spotřebitelů.

Ani na tržištích není bohužel situace lepší, alespoň v těch místech, která pracovníci SOS navštívil$i.

„Apelujeme na spotřebitele, aby se bránili na místě přímo v prodejně nebo u trhovce. Není možné, aby inspektoři prošli každý den všechny prodejny v tomto státě. Záleží jen na spotřebitelích, aby se bránili proti špatné kvalitě zboží sami a hlavně ho nekupovali,“ varuje čtenáře Deníku Josef Černý.

Mnozí obchodníci neuvádějí jakost ovoce a zeleniny nebo zemi původu

Nabízené ovoce a zelenina musejí být čerstvého vzhledu, celé a zdravé. Není dovolen prodej necelistvých plodů ani jiných konzumních částí. V žádném případě nesmí být plody poškozeny hnilobou nebo plísní.

„Velkým rizikem jsou takzvané výkroje, například u papriky, nebo jiné způsoby odstraňování napadených částí. Všechny takové a podobné úpravy jsou zakázány,“ uvedl Černý. Podle jakostních znaků uvedených v příslušných evropských normách se většina ovoce a zeleniny zařazuje do I. nebo II. třídy jakosti. Označení „nestandard” není přípustné.

Je důležité si při nákupu všímat čistoty nabízeného ovoce a zeleniny, jejich poškození škůdci či chorobami nebo poškození vlivem neodborného zacházení či nevhodného skladování.

„Někdy se stává, že cenově výhodná větší balení rajčat, jablek, pomerančů či mandarinek na dně skrývají shnilé plody. Pokud spotřebitel doma zjistí, že má v síťce s ovocem nahnilé ovoce, je na místě se vrátit nejpozději druhý den do obchodu s dokladem o nákupu potravin a trvat na výměně zboží či vrácení peněz.

Nebojte se zboží reklamovat, vyjádřením nespokojenosti si mohou spotřebitelé sami zjednat nápravu,“ uzavřel Josef Černý ze Sdružení obrany spotřebitelů.

Autor: Ludmila Kubíčková

18.11.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Sportovní manažer Sigmy Ladislav Minář
23

Manažer Sigmy Minář otevřeně: Z loňských přestupů jsem se poučil

Vlevo Jiří Zemánek (ČSSD) a Oto Košta (ANO) ještě jako hejtman a jeho první náměstek
33

Zemánek: Košta musel odejít, bylo to jediné řešení

Michal Tung o EET: Také Vietnamci pořizují pokladny na poslední chvíli

Zavedení elektronické evidence tržeb se od března nevyhnou ani vietnamští obchodníci. Jejich počet se odhaduje na 20 tisíc a jejich tržby podle odhadů mohou mezi maloobchodníky činit až 70 procent. Na konci loňského roku mělo v ČR trvalý pobyt přes 48 tisíc Vietnamců. Na jejich přípravu na zásadní změnu pro způsob obchodování se Deník zeptal vietnamského podnikatele Michala Tunga, který na ni své krajany již několik měsíců připravuje.

Do Olomouce přijedou tisíce mladých katolíků z celé země

Tisíce mladých lidí z celé České republiky přijede v létě do hanácké metropole.

Pamlsková vyhláška? Děti vyměnily jogurty za vlašák a kolu z večerky

Tzv. pamlsková vyhláška měla přinést zdravější stravu do školních bufetů. V praxi však spíše zvýšila tržby obchodům v okolí škol, kde se děti "vyspraví" sladkostmi, salámy či sladkými limonádami.

AKTUALIZOVÁNO

VIDEO: Mora vyhrála a naděje na předkolo stále žije

Olomouc – Klíčový zápas olomoučtí hokejisté zvládli. V derby porazili Zlín 3:0 a dvě kola před koncem základní části na desátou Plzeň ztrácí tři body.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies