Za první čtvrtletí letošního roku se v celé České republice prodalo o třicet procent více investičního zlata, než ve srovnatelném období v roce minulém.

Razantní dubnový pád ceny žlutého kovu nalákal další vlnu kupců. A dnes už se rozhodně nejedná pouze o bohaté podnikatele. Jako pojistku pro časy budoucí mění části úspor za drahé kovy i běžné domácnosti. „Do zlata jsem začal investovat před několika lety, když jsem jako dělník pracoval v zahraničí a hledal způsob, jak hodnotu vydělaných peněz zakonzervovat. Teď už jen přikupuji v menších objemech, když je výhodný kurs," uvedl čtyřicetiletý Petr, který si z pochopitelných důvodů nepřál uvést celé jméno. Přiznal, že i když část svých zlatých zásob nakoupil za nepatrně vyšší cenu, než jaká je nyní, těžkou hlavu si z toho nedělá. „V průměru jsem pořád v plusu, ale zlato beru hlavně jako dlouhodobou investici, zajištění na stáří. Prodával bych jen v případě nouze, kdybych třeba přišel o práci nebo musel řešit bydlení," vysvětlil střadatel.

Zvýšený zájem o investiční kovy potvrzují i prodejci. „Ohledně zlata je největší zájem o jednouncové mince a stejně velké nebo menší slitky. Tyto gramáže mají totiž výbornou likviditu a jsou ideální pro menší investory," uvedl Jaroslav Tomanec z distribuční společnosti Zlaté mince – Numismatika, která už deset let provozuje internetový obchod www.Zlate-Mince.cz a specializuje se právě na investiční kovy, pamětní mince a medaile z drahých kovů. Menší kousky zlata jsou pro drobné investory, například rodiny s dětmi, praktičtější, protože v případě nouze mohou prodat právě jen nutnou část svých zásob a zbytek si ponechat. U zavedených společností, jako je portál www.Zlate-Mince.cz, je zpětný odkup normou, v případě menších nebo málo známých prodejců by se nakupující měl vždy ujistit, zda je tato služba garantovaná.

„Na druhou stranu nejmenší slitky, například vážící jeden gram, jako investice příliš vhodné nejsou, protože se na ně váže značná obchodní přirážka," poradil Tomanec.

Podle průzkumu společnosti Safina, která se zabývá zpracováním a prodejem drahých kovů, mají znalosti Čechů o investování do zlata a stříbra stoupající tendenci.

„Výsledky výzkumu veřejného mínění nám potvrdily, že česká populace, obzvláště v současné ekonomické situaci, vnímá drahé kovy jako velmi efektivní investici. To potvrzují i naše prodejní objemy, které neustále narůstají," uvedl Libor Křapka, obchodní manažer pro investiční drahé kovy Safina.

Změnu chování českých zákazníků registrují i další prodejci. „Lidé už nenakupují bezhlavě, jsou rozvážnější a víc sledují pohyby cen, než tomu bylo ještě před třemi lety. Nevedeme si žádné statistiky, ale podle subjektivního dojmu mezi zákazníky výrazně přibylo lidí z běžných domácností, ale i například důchodců. Motivem pro nákup drahých kovů zůstává nedůvěra v ekonomické oživení a obavy z inflace," komentoval Pavel Palas z prodejny s investičními kovy a numizmatikou v pražském Obecním domě. (miu)