VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Janík: Šesté místo z mistrovství Evropy je nádhera

Olomouc /ROZHOVOR/ – Nováčkovskou sezonu ve formuli v evropském šampionátu vrchařů má za sebou pňovický jezdec Václav Janík. Když v konečném pořadí šampionátu obsadil šestou příčku a poslední závod v chorvatském Buzetu dokonce vyhrál, mohl být se svou premiérou nadmíru spokojen.

7.10.2010
SDÍLEJ:

Václav Janík v BuzetuFoto: Archiv závodníka

Poslední závod v chorvatském Buzetu jste vyhrál. Říká se: konec dobrý, všechno dobré. Předpokládám, že ve vašem případě tomu nebude jinak?

Myslím, že jo. Konec byl super. Nevěřil jsem, že v první sezoně s formulí budeme vyhrávat závody. To je bomba! Nejlepší na tom je, že jsem vyhrál v roce, kdy byla ve formulích největší konkurence. Později jsem se dozvěděl, že jsem byl navíc první Čech s formulí 3000, který vyhrál závod mistrovství Evropy.

Údajně jste do poslední chvíle o svém chorvatském vítězství nevěděl.

Po jízdě za mnou přišel Krámský a říkal, že jsem vyhrál. Za mnou sice startovalo ještě pět jezdců, kteří už ale měli velkou ztrátu. Vítězství jsem nevěřil. Měli jsme i trochu štěstí, když konkurence měla technické problémy, ale to k závodění patří.

V Chorvatsku byly přitom zrušeny tréninkové jízdy. Byl to pro vás velký handicap?

V pátek a sobotu vydatně pršelo. Hrozily povodně, půda se sesouvala na silnici. Nedalo se jet. Sobotní tréninky byly zrušeny, což byl velký handicap. Jediný trénink byl v neděli, což jsem chtěl pomalu zabalit. Říkal jsem si, že nemám žádnou šanci. Trať byla z osmdesáti procent suchá, ale někde ještě tekla voda, takže jsme jeli na mokrých pneumatikách. Ve druhé jízdě už bylo sucho, ale startoval jsem s tím, že budu strašně rád, když udržím třetí místo.

V sezoně jste se obvykle pohyboval na hraně první desítky. Jak hodnotíte celý nováčkovský ročník?

Měli jsme určité problémy s nastavením auta. Je to hodně o učení. V konkurenci dvaceti formulí být desátý je pro nováčka velký úspěch. Všichni jezdci už na kopcích startují dlouhou dobu. Dařilo se nám víc na mokru, ale v závěru sezony už jsme dokázali držet krok se špičkou i na suchu. Z loňského roku jsme byli zvyklí vozit poháry a vyhrávat. Desáté místo nemá takovou váhu, ale pro zasvěcené to představuje úžasnou sezonu. Šesté místo v mistrovství Evropy je nádhera. Vždyť loňský mistr republiky Svoboda skončil devátý a předloňský mistr Beneš dvanáctý.

V loňském roce jste se stal mistrem Evropy v cestovních vozech a pravidelně jste vyhrával. Nechyběly vám v této sezoně stupně vítězů?

Vloni na podzim jsem se už s nimi rozloučil. Ale hned při prvním závodě mistrovství republiky jsme šokovali druhým a třetím místem. Pak jsem byl na bedně ještě v Lanškrouně a v Chorvatsku. Sice to chybí, ale byl jsem na to psychicky připraven. Nebyl jsem v žádném stresu.

Před sezonou jste říkal, že na každou trať si v novém voze budete muset znovu zvykat. Kde to bylo nejhorší?

Nevím. Ale když jsem poprvé seděl ve formuli na rakouském Rechbergu a za mnou stálo dvacet formulí, tak jsem držel ruce na pásech a chtěl z auta utéct. (smích) Člověk neměl jistotu na rychlých tratích. Třeba jeden závod v Itálii nebo ve Švýcarsku, kde stala letos smrtelná nehoda. Bylo to tam extrémně rychlé a nebezpečné.

Který závod byl pro vás největším zklamáním? Tipoval bych domácí Ecce Homo, kde jste se ne vlastní vinou nevešel do desítky.

Už to přešlo. Dnes se ale na to dívám jako na selhání lidského faktoru. Nedostal jsem opravnou jízdu, na kterou jsem měl nárok. Zklamalo mě, jak se zachovali domácí pořadatelé, i když se jednalo o rozhodnutí delegátů FIA. Trochu mě mrzí i závod v Portugalsku. Kdybych neudělal hodiny, skončil bych pátý. Na druhou stranu se jednalo o jedinou chybu v sezoně.

Vrchařská sezona sice teprve skončila, ale už jistě plánujete příští rok.

Trochu jsme přemýšleli nad mistrovstvím Evropy. Pokud pořadatelé neudělají víc pro bezpečnost, uvažujeme o okruzích. Pokud budu v příštím roce v reprezentaci, tak vrchy odjedu. Pojedu i mistrovství republiky. Ještě nás čekají testy s BMW, které chceme spolu s Karlem Hubáčkem nasadit na vytrvalecké závody na okruzích.

Chcete ale naznačit, že byste opustil vrchařské závody?

Je to jedna z variant. Auto je opravdu rychlé. Při smrtelné nehodě Régala ve Švýcarsku selhal lidský faktor. Pořadatel nevyvěsil vlajku, i když přes trať tekla voda. U silnice nebyla svodidla. Na nebezpečných tratích nepojedu, nebo nebudu riskovat.

Autor: Marek Palatka

7.10.2010 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

David Houska slaví gól do brněnské sítě
32

Ze Sigmy jsem takovou sílu dlouho necítil, říká záložník Houska

Jak reklamovat koupený dům či byt

VIDEO: Balonová show ozdobila nebe nad Olomoucí. Podívejte se

Nebe nad krajským městem v pátek podvečer ožilo pestrobarevnými balony. Hromadný start z Olomouce se už podruhé stal součástí balonové fiesty, která se o tomto víkendu koná na Bouzově na Olomoucku.

Při výkopech rozbili potrubí, do okolí se vyvalil plyn

Dvě jednotky hasičů musely k úniku nebezpečné látky po poruše plynového potrubí v Hlubočkách na Olomoucku.

AKTUALIZOVÁNO

Cisterna rozbila svodidla a začala hořet. Nehoda ochromila D1 od Olomouce

VIDEO / Pět hasičských jednotek zasahovalo v sobotu před druhou hodinou odpoledne u hrozivě vypadající nehody na dálnici D1 mezi Olomoucí a Ostravou, a to poblíž sjezdu na Bělotín. Nákladní vůz s cisternou dostal z dosud nezjištěných příčin smyk, narazil do svodidel a začal hořet.

Letní Flora zve na setkání v Rajské zahradě, květiny i terakotovou armádu

VIDEO / Především záplavu pestrobarevných květů vrcholícího léta nabízí letní etapa mezinárodní květinové výstavy a zahradnického veletrhu Flora Olomouc.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení