VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Deník J. Kubíčka: Je Olomouc dobrou adresou pro sport?

Olomouc – Jiří Kubíček byl vždycky zvyklý nahlas říkat, co si myslí. Od září komentuje každou středu aktuální sportovní i mimosportovní události pro Olomoucký deník.

28.9.2010 2
SDÍLEJ:

Jiří Kubíček komentuje pro DeníkFoto: DENÍK

22. září vyšel třetí díl jeho komentářů.

Zajímá vás další? Aktuální najdete vždy ve středečním tištěném vydání Olomouckého deníku.

Deník Jiřího Kubíčka - vyšlo 22. září 2010

Dobrá adresa pro mne znamená jistotu, klid, dostupnost služeb, dobré vztahy i možnost relaxace. Sport k ní neodmyslitelně patří.

Zpravidla se dělí na vrcholový, výkonnostní a masový. Je pochopitelně možné i jiné dělení sportu, ale já se dnes budu zabývat pohledem na kolektivní sporty na vrcholové úrovni (fotbal, hokej, basketbal, házená, volejbal) a podmínkami pro sportování mládeže především v Olomouci.

Vrcholový sport je jednoznačně měřen úspěchy. Srovnání Olomouce s ostatními krajskými městy v ČR vyznívá dle mého názoru nepříznivě. Vrcholový sport je v Olomouci reprezentován pouze fotbalem, ženskou házenou a ženským volejbalem a srovnatelná města – Liberec, Zlín, České Budějovice, Pardubice mají nepoměrně větší extraligové zastoupení s velmi dobrými výsledky.

Pamětníkům se při vzpomínkách na zašlou sportovní slávu rozzáří oči a defilují v nich osobnosti – obchodník Ander se srdcem pro fotbal a jeho pokračovatel Ing. Cahel, bývalý generální ředitel koncernu Sigma, Sršňova hokejová éra využívající dovedností Vykoukala i vzorná líheň hokejových talentů, Víťa Hejtmánek, „otec“ úspěchů ženské házené nebo Slávek Matěj, duchovní zakladatel Sportovní haly univerzity a systému vrcholového volejbalu. Také vynikající armádní sport, především hokej a fotbal, později basketbal trenéra Drahomíra Válka.

Vždycky platilo a bude platit, že bez srdce, patriotismu a osobností se úspěchy nerodí. Proto na dálku hluboká úklona, pánové, a díky.
Ale co dnes v době globalizace a známých ekonomických problémů státu s vrcholovým sportem? Kde získat mecenáše či sponzory o síle koncernu Sigma. Lobbisté dnes vidí jen Prahu a z centra potravinářské výroby nám unesli „bílí koně“ až do Čech tradiční sponzory – Milo, Seliko a Nealko. Od revoluce se již nepřerozdělují státní zdroje, Sazka se zadlužila a sport v armádě hyne.

Vím, o čem mluvím, dvacet let jsem zastával i funkci ředitele marketingu. Olomouc je ve sponzorském zázemí prostě chudou popelkou a zraky „tonoucích“ hledají poslední stébla.

Ale přesto v našem městě působí jeden velmi silný partner pro možný sportovní rozvoj. Univerzita Palackého.
S rozpočtem přes miliardu a investičními akcemi kolem ní. UP Olomouc je největším zaměstnavatelem v regionu a vždy byla také lákadlem pro sportovní talenty. Jen nedovedu pochopit, proč se „úpéčko“ zbavilo svých sportovních klubů. I v dobách, kdy neexistovala samostatná tělovýchovná fakulta, pod křídly univerzity velmi dobře prosperovaly různé sportovní oddíly. Dnes však musejí platit nájemné za tréninky a zápasy v prostorách univerzity i oddíly, kterých se univerzita v rámci restrukturalizace umně zbavila, i přesto, že si zkratku UP již samostatné subjekty ponechaly v názvu, což pro mě logiku marketingu postrádá.

Kdyby nějakým procentem přispěly do reklamy i firmy, které dostávají investiční zakázky, akademický sport by mohl kvést. Vždyť zázemí pro 23 tisíc studentů to už je síla a řada talentovaných sportovců by ráda svůj talent ukazovala v místě studia. Při troše manažerského umu by se pak zdroje z prodejů špiček do bohatších klubů určitě našly.

Záchrannou brzdou může být příjem z rozpočtů kraje a města. Malý medvídek v olomoucké podobě, kdy krajský úřad za poslední roky přímo podpořil 16 špičkových sportovních klubů v regionu téměř 24 miliony ročně, zaslouží pochvalu. Ale podrobnější pohled už mi přináší i otazníky. Jak je možné, že ve zchudlé lokalitě mohou působit 4 extraligové volejbalové týmy žen Prostějov, Olomouc, Šternberk, Přerov. Buď volejbalová matka v místě tolik plodí, nebo se jedná o nezdravou rivalitu, což už je chyba. Rozdrobení kvality vždy omezuje možnost vytvoření extra klubu pro evropskou konkurenci. Tam se totiž ukazují hráči a těží peníze.

Díky zainvestování zisků z prodejů hráčů fotbalové Sigmy do nemovitého majetku je rozhodnutí města o třetinovém podílu na vlastnictví akcií klubu dobrým tahem a domnívám se, že i kvalitním obchodním záměrem. Vždyť vybudované zázemí, dnes snad nejlepší v republice, určitě přiláká velké akce, které nejen město proslaví, ale dají vydělat i živnostníkům ve službách. Minimální vzdálenosti mezi středem města a komplexem sportovišť, dnes již s komfortním ubytovacím zázemím a sportovně relaxačním centrem Omega, je záviděníhodné.

Podpora ledního hokeje je v tomto ohledu složitější vzhledem k majetkovým poměrům v areálu. Finanční výpomoc města stačí pouze na základní údržbu jedné ledové plochy a momentálně zde není reálná šance na dosažení extraligových podmínek. Moderní hokejové arény zatím může olomoucký fanoušek obdivovat bohužel jen u konkurence.

A co podpora sportu mládeže?

Ta je naprosto nezbytná a musí být systematická. Konkurence počítačových her, televize a ostatních pasivních lákadel je značná a spolu s hrozbou drog i nebezpečná. Mnoho státních peněz do ochranných programů mládeže se míjí účinkem, přitom sport může být snadným řešením. Vždyť se podívejte, kolik denně uvidíte dětí na veřejných hřištích? Doba se změnila a boj o opravdové sportovní talenty se přitvrzuje. Sportovní vyžití nebo péče o rozvoj talentu pak stojí rodiče stále více peněz.

Blíží se komunální volby a nejeden politik má dobrou adresu ve svém sloganu. V této souvislosti doporučuji voličům, ať žádají po kandidátech do zastupitelstev přesné odpovědi k problematice sportování dětí a mládeže. Ať se budoucí zastupitelé zavazují k naprosto konkrétním krokům ve městech a obcích pro podporu sportu.

Hej páni konšelé… ptám se s Karlem Gottem, jak přispějete k zlepšení podmínek pro sportovní činnost dětí a mládeže v rámci budování dobré adresy?

Postřeh týdne

Absurdní poplatek. Před pár lety vyhrála jedna česká banka cenu za nejabsurdnější poplatek. Zpoplatnila vložení vkladu.

V Olomouci platí sportovní kluby za využití školních tělocvičen za jednu hodinu cca 300 až 450 Kč. Ve skutečnosti tuto částku platí rodiče sportujících dětí, protože placení nájemného za tělocvičny je obsaženo v členských příspěvcích. Běžně tyto činí v našem městě i 6000 Kč za jeden rok.
Shodou okolností na jednom z nejčtenějších českých webů „vyskočil“ v neděli ráno článek s titulkem Roste počet rodin, co nedokážou vyjít s penězi… A tam je to seřazeno chronologicky.

Zdraží se nájmy, energie, cestovné, rohlíky, voda. Ale opravdu jen málo… Už Ezop o tom napsal bajku. Stokrát nic umořilo osla. Na konci těch „nic“ je mnohdy postaven rodič před otázku, co je přednější? Nájem, nebo talent.

A bez talentů není mistrovství a bez mistrovství úspěch. A tak se někteří propadají a propadají. I to je jedna z příčin, proč ubývá radosti ze sportovních úspěchů reprezentací. A já se domnívám, že jedna z hlavních!

Jiří Kubíček
Autor byl dlouholetým fotbalovým funkcionářem

28.9.2010 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:
Trenér Roman Sedláček
34

Sedláček nabádá Sigmu: Hrajte aktivně, vzadu má Brno problémy

Dopravní nehoda s požárem na D1.
AKTUALIZOVÁNO
7

Cisterna rozbila svodidla a začala hořet. Nehoda ochromila D1 od Olomouce

Letní Flora zve na setkání v Rajské zahradě, květiny i terakotovou armádu

VIDEO / Především záplavu pestrobarevných květů vrcholícího léta nabízí letní etapa mezinárodní květinové výstavy a zahradnického veletrhu Flora Olomouc.

Do olomouckých Smetanových sadů přijeli veteráni

VIDEO / Nablýskaní veteráni, vyrobení do roku 1964 zaplnili v sobotu dopoledne část Rudolfovy aleje v olomouckých Smetanových sadech. Konal se tradiční Svatokopecký okruh.

Filmový festival Kralinale nabízí snímky jenž přiblíží nevšední životní příběhy

Filmy jako je Alois Nebel, Král Šumavy nebo třeba dílo bratří Coenů Tahle země není pro starý. I tyhle snímky nabízí první ročník Mezinárodního filmového festivalu Kralinale, který nese podtitul „Příběhy bez hranic – možnost volby!“.

Billboardy musí od silnic pryč, nepůjde to lehce

Už jen dva týdny zbývají do chvíle, kdy by z dálnic a silnic první třídy měly zmizet bill-boardy. Novela zákona o pozemních komunikacích určuje kolem důležitých cest ochranná pásma, v nichž nesmějí poutače stát a rozptylovat motoristy. V Olomouckém kraji je takových míst několik a krajský úřad se už nyní obává soudních tahanic o to, aby poutače z blízkosti silničních tahů zmizely.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení