Policisté v celém kraji od Nového roku do prázdnin vyšetřovali dohromady 2031 nehod.

Ve srovnání se stejným období minulého roku je to o trochu méně, odborníci však nejásají. Na cestách totiž stále panuje bezohlednost.   

Krajský kooridnátor BESIPu Miroslav Charouz při on-line rozhovoru pro DENÍKPodle  krajského koordinátora BESIPu Miroslava Charouze (na snímku vpravo), by dopravní situaci v regionu mohla zlepšit technika a pořádné "pálky" za závažná provinění.

Prospěch by prý přineslo více kamer na velké křižovatky, frekventované a rizikové úseky.

K tomu pak vysoké pokuty za jízdu na červenou, překročení rychlosti, nedání přednosti, alkohol a drogy za volantem.

A posun by podle něj přinesly i povinné reflexní prvky pro chodce a cyklisty za nepříznivého počasí.

Co říkáte na to, že jen během prvního pololetí zemřelo na silnicích v kraji čtrnáct lidí?
Je to příliš vysoké číslo, aktuální údaje o nehodovosti jsou velmi závažné. Na druhou stranu musím přiznat, že podobný vývoj statistik jsem vlastně očekával. Po krajských silnicích totiž pravidelně jezdím a vidím, jak se šoféři chovají. Přemýšlím, jakou do budoucna zvolit strategii pro svoji další práci koordinátora BESIPu. Společnost si už dál nemůže nalhávat, že to ještě není tak špatné. Spoléháme na to, že jednou dopadnou statistiky líp a jednou možná hůř. Už se to musí začít řešit. Nesmíme se nechat ukolébat tím, že se to samo nějak zlepší.

Které prohřešky a přestupky motoristů vám vadí nejvíc?
Ze silnic úplně zmizela ohleduplnost ke všem účastníkům provozu. Lidé jezdí, jak chtějí a na nikoho se neohlížejí. Na olomouckých křižovatkách se vesele řítí na červenou. Časté je to například u bývalého divadla v Hodolanech nebo ve Velkomoravské ulici. A to navíc nemají na tachometru padesát, ale osmdesát kilometrů v hodině. To přece není žádné drobné pochybení, musí následovat výrazný trest, jako je tomu na Západě. Kdo vyjíždí do zahraničí, tak se obává, aby tam nedostal pokutu, protože tam jsou opravdu citelné. Díky nim se tamní řidiči naučili chovat slušně, nebylo by to na škodu ani u nás. Nedávno jsem byl s policisty u dopravní nehody. Na dálnici měli u krajnice odstavené služební vozidlo se zapnutými majáky a nikdo z projíždějících vozidel, s výjimkou cizinců, v tom místě ani nezpomalil.

Nehody podle okresů od ledna do června 2014

Statistiky nehod v Ol. kraji 

Nezvládají zatážky a zbytečně spěchají

Myslíte si, že je na silnicích dost dopravních policistů?
Zvýšení počtu hlídek na silnicích to nevyřeší, ty opravdu nemůžou stát všude. Tam, kde se trvale jezdí na červenou a příliš rychle, bych umístil kamery. Úřady by se nad tím konečně měly zamyslet a dávat řidičům pořádné pokuty. Spousta šoférů odejde ze správního řízení bez postihu, protože se přestupek ani nestihne projednat. Nebo zaplatí pár stovek pokuty, které snadno oželí. Do svědomí by si měli sáhnout také rodiče. U mateřských i základních škol často vidím, že děti v autě ani nepřipoutají. Po vesnicích se prohánějí malí cyklisté bez přileb a bez dozoru dospělých. Copak se rodiče o své potomky neobávají?

Co byste doporučil všem účastníkům silničního provozu?
Řidiči často podceňují stav silnice a rychlost vozidla. Nezvládají zatáčky, úhybné manévry a zbytečně spěchají. Měli by víc předvídat možné chyby druhých, nevynucovat si za každou cenu přednost a zvýšit ohleduplnost vůči slabším a zranitelnějším účastníkům provozu. Cyklisty je potřeba bezpečně objíždět a vždycky o tom dát znamení, to spousta řidičů vůbec nedělá. Šoféři často nedávají přednost motorkářům, chodcům ani kolařům. Chodcům i cyklistům bych doporučil, aby za špatné viditelnosti používali reflexní pásky, samolepky a různé doplňky. Loni jsem jich v Olomouckém kraji rozdal při preventivních akcích přes čtyři tisíce kusů, doufám, že je lidé používají. Na vesnicích často chlapi jezdí na pivo na starých kolech, na kterých chybí světla i odrazky. Když se pak nad ránem vracejí z hospody, může jim reflexní páska za pár korun třeba zachránit život.