„Opravdu mi to chybělo. Jak ruka nechytí žehličku, jsem nesvá," říká Aneta Krylová.

Její díla jsou do konce února k vidění i ke koupi, v olomoucké Galerii Anděl.

Mladá umělkyně těsně po narození prodělala spastickou formu dětské mozkové obrny a je upoutaná na vozík. Pracuje s výtvarnou technikou, které se říká enkaustika.

„Jde o umění velmi staré. Dnes se při něm používají speciální voskovky, křídový papír a malá, lehká a snadno ovladatelná žehlička s termostatem," popisuje maminka.

Barva se nanese na plochu žehličky a potom se přenese na speciální papír. Pomocí různých tahů a zvedáním žehličky se vytváří obrazy.

„Tím, že se může na sebe nanášet několik vrstev, obrázek v podstatě není nikdy hotový, vždy vznikne originál," vysvětluje.

Aneta se k neobvyklé výtvarné technice dostala před třemi lety, díky paní Martinovské, dnes vedoucí štěpánovského kroužku kreativity.

„Okamžitě se to doma ujalo. Dostali jsme instrukce, pomůcky na zkoušku a zkusili jsme to. Začalo se nám dařit, a protože to bylo těsně před Vánocemi, na poslední chvilku jsme žehličku koupili jako dárek," vzpomíná Zdenka Krylová.

První obrázky putovaly do Prahy, sponzorce Anetina asistenčního psa, která dlouhodobě sponzoruje Pomocné tlapky o.p.s. ,zabývající se výcvikem těchto psů. Díla ji zaujala a a motivovala dívku k další práci, zároveň jí slíbila výstavu.

„Konala se o rok později v pražském paláci Aventin. Úspěch jsme měli veliký. Po čase jsme se potkali s galeristkou olomoucké Galerie Anděl a ta nám nabídla uspořádat další výstavu," popisuje uměleckou cestu své dcery maminka.

Žádný obraz není smutný

Na každém obrazu s Anetou spolupracuje.

„Otáčím jí papír. Má omezenou motoriku rukou, žehličku udrží, ale papír si už neotočí. Osvědčil se nám postup, že většinou začínáme od středu světlejšími barvami a postupně je ztmavujeme. Není to vždy pravidlem, záleží jak se barvy navzájem prolínají," popisuje práci Zdenka Krylová a upozorňuje, že její dcera je téměř vždy velmi pozitivně a optimisticky naladěný člověk se smyslem pro humor. Proto žádné její dílo není smutné.

„Mé obrazy mají hlubší myšlenku. Různí se podle aktuální nálady. Obvykle děláme jeden asi hodinu, ale různí se to. Někdy se dílo neustále dotváří, nedaří se ho uzavřít a pak vznikají další barevné kombinace. Baví mě na tom to, že můžu popustit uzdu fantazii," dělí se o své dojmy dívka.

I přesto, že pracuje společně s maminkou, konečné rozhodnutí, kdy je umělecké dílo hotové, je však jen na ní.

„Jak řekne dost, tak už končíme, nezasahuji do toho. I barvy vybírá Aneta. Nestává se, že by se něco nepovedlo. Když se Anetě něco nelíbí, tak to přetvoříme," konstatuje Zdenka Krylová a doplnila, že dceřiny obrazy bychom mohli najít v domácnosti herečky Jiřiny Bohdalové nebo slavného amerického tenisového trenéra Nicka Bollettieriho.

Polovina se prodala hned na vernisáži

Do olomoucké Galerie Anděl začátkem února putovalo asi jedenašedesát děl mladé autorky. V den vernisáže se hned polovina prodala a lidé si je ze slavnostního zahájení výstavy odnášeli rovnou domů.

„Potěšilo mě to, ale doufám, že se ještě něco prodá," zasmála se autorka.

„Překvapilo nás, kolik lidí přišlo a dostali jsme i několik individuálních zakázek. Takže o práci a o zábavu máme postaráno," doplnila Zdenka Krylová.

Podle majitelky galerie Ivany Šmidové je podobný zájem spíše mimořádný.

„Aby se v den zahájení výstavy, prodala hned polovina obrazů, je snem každého galeristy i výtvarníka. Lidé si díla kupovali a ještě se bavili o tom, kdo komu, co vyfoukl. Byl to úžasný večer a pro nás velká čest, že obrazy můžeme u nás vystavovat," doplnila Ivana Šmidová.